سلام، همه میدونیم که موضوعات اصلی زندگی اجتماعی انسان ها به دو بخش حداکثری و حداقلی تقسیم میشه، موضوعاتی که حداکثر اثر رو در حیات اجتماعی انسان ها داره و مباحثی که کمترین اثر رو داره، قطعاً دو کلیدواژه «گردشگری» و «بین الملل» دو موضوع حداکثری هست اونم برای کلان شهری همچون مشهد مقدس که مزیت نسبی آن نسبت به سایر شهرهای بزرگ ایران و حتی کلان شهرهای مذهبی جهان، همین دو مزیت هست. حالا در این انگاره، آستان قدس رضوی در پیشانی کار هست و حتی نقشش در این حوزه اگر بیشتر از بین الملل شهرداری نباشه، قطعاً کمتر هم نیست چون مقصد نهایی اکثریت قریب به اتفاق زوار خارجی و گردشگران غیر ایرانی، حریم مقدس حضرت رضا علیه السلام هست. اما متأسفانه یا در اداره کل زائران غیرایرانی آستانقدس رضوی یا فعالیت و کار کمی صورت میگیره و یا این که به فرمایش مقام معظم رهبری ما در بحث تبلیغ از اول انقلاب تاکنون مشکل داریم و لذا این کارها به درستی تبلیغ و منتشر نمیشه! من چندروز پیش همینطوری رفتم دارالرحمه و مرکز ثقل فعالیت های این اداره در حرم مطهر و گویی گرد سکوت و رخوت سایه افکنده بود بر این رواق اولین سئوالی که برایم ایجا شد این بود که چرا حوزه بین الملل در اداره زائران غیرایرانی آستان قدس اینقدر کمرنگ و ضعیفه؟ چرا تصور می کنیم گذاشتن فقط سه تا میز و حضور سه نفر کارشناس که پاسخگویی به سه حوزه زبانی عربی و اردو و انگلیسی بکنند و دادن چند نسخه کتاب و بروشور و نشریه به زبان های خارجی یا ژتون غذای متبرک حضرت و..، مطالبه اصلی زائران خارجی حضرت هست؟! مگه چنددرصد مراجعات زوار غیرایرانی، کسب اطلاعات و پرس و جو هست که در این رواق تصور می شود با گذاشتن این میزهای شبیه میز خدمت و دو تا تلویزیون lcd همیشه خاموش، گویی دیگه به تمام وظایف و رسالت اصلی خودمان در قبال زوار خارجی عمل کرده ایم؟ در حالی که باید یک زائر خارجی با فقط با قدم زدن چند دقیقه ای در این رواق بزرگ و به عبارت بهتر موزه تحصصی و یا نمایشگاه اختصاصی و ویژه برای تکریم زائران غیرایرانی، می بایست دست کم به 90 درصد از مطالبات و آگاهی ها و معارف لازم و مورد نیاز یک زائر خارجی دست پیدا کنه! اگر این بحث طولانی نمیشد، من اینجا جند ایده جدید و خلاقانه رو مطرح میکردم تا الگوی این دوستان برای استفاده حداکثری از این فضای ارزشمند در جهت تکریم زوار غیرایرانی حضرت رضا علیه السلام باشد. روز خوش