دیپلماسی❜ زیارت/ تقویم فرهیخت: ۳۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، اعلام ویژه‌ برنامه‌ های حرم رضوی ویژه زائران غیر ایرانی در دهه کرامت

  • بازدید: ۲۴۰
زیارت/ تقویم فرهیخت: ۳۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، اعلام ویژه‌ برنامه‌ های حرم رضوی ویژه زائران غیر ایرانی در دهه کرامت
آستان قدس رضوی

ایام دهه کرامت یکی از ایام برگزاری مراسم‌های خاص و ویژه در حرم امام رضا(ع) محسوب می‌شود که همه بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی برای بزرگداشت این روزها برنامه‌های متنوعی را در دستور کار خود قرار می‌دهند. در همین راستا برنامه‌های مختلفی برای زائران غیر ایرانی که برای عرض ارادات به شهر مشهد سفر کرده و به محضر ثامن‌الحجج(ع) شرفیاب می‌شوند، تدارک دیده شده است.

رونمایی از کتاب «فی رحاب‌الامام رضا(ع)» که به چهار زبان عربی، فارسی، اردو و آذری تالیف شده یکی از همین برنامه‌هاست. این کتاب ویژه کودکان زائر غیر ایرانی تولید شده و در این ایام به آنان تقدیم می‌شود.

در حاشیه برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) پیش‌نشستی تخصصی با حضور مخاطبان ایرانی و غیر ایرانی با موضوع «عدالت زن و حضور اجتماعی» در ایام دهه کرامت برگزار خواهد شد که در این پیش‌نشست علمی شخصیت‌های برجسته ایرانی و غیر ایرانی به ارائه نظرات خود می پردازند.

در حوزه ادبیات و شعر نیز برای نخستین مرتبه ارائه شعر در قالب «تخمیس» با حضور شاعران عرب‌زبان برگزار خواهد شد.

برگزاری جشن تکلیف ویژه دختران تازه مکلف شده از ۱۷ ملیت از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این ایام است که با حضور ۱۵۰ دختر نومکلف برگزار می‌شود.

همچنین مجله خانوادگی زائر ویژه اردوزبانان تهیه شده که در این ایام در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. همچنین برای این گروه از زائران یک نشست علمی با موضوع «آثار هجرت امام رضا(ع) به خراسان» در سالن شهدای فاطمیون واقع در باب‌الهادی حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

با همکاری هنرمندانی از کشورهای لبنان، عراق، بحرین و ایران نمایشگاه «عشرالولایه» در رواق دارالرحمه به مدت ۱۰ روز برپا می‌شود که شامل نمایش تابلوهای خطاطی، نقاشی و گرافیک است. در حاشیه این نمایشگاه هنرمندان به صورت زنده به خلق آثار هنری می‌پردازند.

برگزاری مسابقاتی ویژه مخاطبان کودک، مسابقه مداحی و اجرای گروه‌های سرود به زبان عربی، اردو و هشت زبان دیگر از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای این ایام است.

سوم خرداد ماه و به مناسبت فتح خرمشهر که امسال در ایام دهه کرامت قرار گرفته نیز با مشارکت مردمی خوزستانی‌های مقیم مشهد در صحن غدیر برنامه‌ای برای بزرگداشت شهدای فتح خرمشهر و جهاد عشایر علیه استکبار و استعمار انگلستان تدارک دیده شده است.

در ایام دهه کرامت همچنین تئاتری توسط گروه عرب‌زبان با محوریت اشعار و زندگی دعبل خزایی، شاعر اهل بیت(ع) و از دوستان امام رضا(ع)، تحت عنوان «اشک خاک» در صحن غدیر حرم مطهر رضوی اجرا و به محضر زائران تقدیم خواهد شد.

ایسنا/خراسان رضوی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3352


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها