دیپلماسی❜ اقتصادی/ خبری خوش برای سرمایه گذاران خارجی؛ انتقال کامل فرآیند صدور روادید و اقامت به مشهد؛ افغانستانی ها، ۵۸ درصد سرمایه‌گذاران خارجی استان

  • بازدید: ۱۹۸
اقتصادی/ خبری خوش برای سرمایه گذاران خارجی؛ انتقال کامل فرآیند صدور روادید و اقامت به مشهد؛ افغانستانی ها، ۵۸ درصد سرمایه‌گذاران خارجی استان
اداره کل اقتصاد و دارایی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی خبر داد: انتقال کامل فرآیند صدور روادید و اقامت سرمایه‌گذاران خارجی به مشهد

ایسنا/خراسان رضوی، راه‌اندازی «دفتر نمایندگی ویژه سرمایه‌گذاران خارجی فراجا» در محل اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی که در هفته گذشته رقم خورد، اتفاقی است که به تسریع و تسهیل ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران خارجی، کاهش بوروکراسی اداری برای آنان و حذف مرحله مراجعه به تهران برای دریافت برخی از خدمات منجر خواهد شد. مشهد، دومین شهری است که پس از تهران، این ظرفیت را در خود جای داده است.

سید حامد حسینی در خصوص مزایای ایجاد این ظرفیت جدید برای حمایت از سرمایه‌گذاری در استان اظهار کرد: با راه‌اندازی دفتر نمایندگی ویژه سرمایه‌گذاران خارجی فراجا در مشهد، مسیر ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران خارجی در خراسان‌رضوی تسهیل و تسریع شده و سرمایه‌گذار دیگر ملزم به مراجعه به تهران و طی کردن برخی بوروکراسی‌های اداری در مرکز کشور برای دریافت خدمات نخواهد بود.

وی افزود: نیروی انتظامی پیش از این، در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، این دفتر را به منظور ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران خارجی مشمول قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی تاسیس کرده بود و با توجه به حجم زیاد و تعداد کثیر سرمایه‌گذاران خارجی در خراسان‌رضوی و پتانسیل ویژه این استان در حوزه سرمایه‌گذاری، درخواست کردیم این ظرفیت در مشهد نیز ایجاد شود که خوشبختانه با این مسئله موافقت شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی تصریح کرد: با راه‌اندازی این ظرفیت در استان، تمام خدمات مورد نیاز سرمایه‌گذاران خارجی و بستگان درجه یک (پدر، مادر، خواهر و برادر) و کارکنان و مدیران آن‌ها در موضوعات مرتبط با اقامت (متناسب با حجم سرمایه مصوب و میزان سرمایه ثبتی)، صدور و تمدید روادید، خروج و مهاجرت کثیر و… که از سوی نیروی انتظامی ارائه می‌گردد، توسط این دفتر و در خراسان‌رضوی ارائه شود. البته پوشش خدمات ویژه دفتر فراجا برای سرمایه‌گذاران خارجی مستلزم ارائه تاییدیه‌ای مبنی بر فعالیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذار خارجی، از یک منبع معتبر و موثق، می‌باشد. شایان ذکر است سرمایه‌گذاران داخلی که دارای کارکنان خارجی هستند نیز با هدف ارتقاء امنیت سرمایه‌گذاری در کشور و استان، شامل خدمات مزبور خواهند شد.

حسینی اضافه کرد: همچنین فرایند پیگیری خدمات مرتبط با گواهینامه اتباع خارجی و صدور و تعویض پلاک سرمایه‌گذاران خارجی که در گذشته چالش بزرگی برای این قشر محسوب می‌شد، زین پس و با افتتاح این دفتر در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تسهیل شده و قابل انجام است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌رضوی بیان کرد: طبیعتا هرچقدر که فرایند ارائه خدمات به سرمایه‌گذار خارجی ساده‌تر و راحت‌تر باشد، جذب سرمایه سیر صعودی را طی خواهد کرد. لذا می‌توان گفت افتتاح دفتر نمایندگی ویژه سرمایه‌گذاران خارجی فراجا در خراسان رضوی، گامی در راستای توسعه امنیت، کمیت و کیفیت سرمایه‌گذاری خارجی در استان خواهد بود.

۵۸ درصد سرمایه‌گذاران خارجی خراسان‌رضوی در ۷ ماهه سال جاری، افغانستانی بوده‌اند

حسینی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد سرمایه‌گذاران خارجی خراسان‌رضوی از اتباع کشورهای همسایه هستند. در ۷ ماهه ابتدای سال جاری، قریب به ۵۸ درصد از سرمایه‌گذاران خارجی خراسان‌رضوی از اتباع افغانستانی بوده‌اند. پس از اتباع افغانستان، سرمایه‌گذاران چینی، بیشترین تعداد طرح مصوب را در استان داشته‌اند.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان‌رضوی بیان کرد: کف سرمایه‌گذاری خارجی در استان به منظور اخذ خدمات در این حوزه، تا سال گذشته ۲۵۰ هزار دلار بود که امسال به ۱۰۰ هزار دلار کاهش پیدا کرده است. درحال حاضر بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان‌رضوی در بخش صنعت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در هفت ماهه ابتدای سال جاری، نزدیک به ۱۶۰۰ پرونده معرفی‌نامه سرمایه‌گذار خارجی برای دریافت خدمات در مرکز خدمات نیروی انتظامی خراسان‌رضوی ثبت شده است. تعداد پروژه‌های سرمایه‌گذاری مصوب شده خراسان‌رضوی در این مدت، ۴۲ طرح با ارزش ۷۸۰ میلیون دلار بوده است. افغانستانی‌ها با نقش‌آفرینی ۵۷ درصدی، بیشترین آمار را در سرمایه‌گذاری خارجی استان دارند. همچنین چین نیز پس از افغانستان نقش پررنگی در سرمایه‌گذاری خارجی خراسان رضوی دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان عنوان کرد: ۴۲ طرح سرمایه‌گذاری مصوب شده در استان طی ۷ ماه ابتدای سال جاری شامل ۲۳ طرح صنعتی، ۷ طرح کشاورزی، ۶ طرح در حوزه ساختمان و خدمات گردشگری و ۶ طرح حمل‌ونقل و ارتباطات است. بدین ترتیب بخش صنعت سهم ۵۷ درصدی در میزان سرمایه‌گذاری خارجی استان را دارد. کشاورزی ۲۷ درصد، ساختمان‌سازی و خدمات ۱۴ درصد و حمل‌ونقل و ارتباطات نیز ۱۴ درصد از سهم سرمایه‌گذاران خارجی را به خود اختصاص داده‌اند.

حسینی خاطرنشان کرد: براساس قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی، ما می‌بایست نسبت به سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی در هر حیطه‌ای رفتار یکسانی داشته باشیم. لذا سرمایه‌گذار خارجی از همان مشوق‌هایی بهره می‌گیرد که شامل سرمایه‌گذار داخلی نیز می‌شود. البته شایان ذکر است مجوزی که وزیر اقتصاد جهت تضمین اصل سود سرمایه برای فعال اقتصادی خارجی امضا می‌کند، اصلی‌ترین مشوق برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به کشور به شمار می‌آید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، وی افزود: در بدو ورود یک سرمایه‌گذار خارجی به خراسان رضوی، ۶ ماه اقامت به وی تعلق می‌گیرد که طی این مدت می‌بایست به بررسی نوع و چگونگی سرمایه‌گذاری در استان بپردازد. شایان ذکر است که این مدت زمان قابل تمدید است و سرمایه‌گذار پس از گذشت یک سال که تصمیم به تعیین نوع و چگونگی سرمایه‌گذاری گرفت، مجوزی با امضای وزیر اقتصاد برای او صادر می‌گردد که طبق آن، اصل و سود سرمایه‌گذاری در ایران برای فعال اقتصادی خارجی تضمین می‌شود.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3098


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها