سلام. امروز دیدم آقای دکتر حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران گفتند که به دلیل نوسانات و دو نرخی بودن ارزش و علی الظاهر ایجاد مشکل برای گردشگران خارجی در محاسبه نرخ کرایه اتاق هتل ها، تصمیم داریم که ابعاد دو نرخی شدن قیمت هتل ها رو بررسی کنیم یعنی مثل همه کشورهای دنیا دو نرخی بشه و بعد هم در تأیید حرفشون گفتند که در تمام دنیا قیمت هتل رو با نخر ارزی ...
... محاسبه می کنن و یک کشور نشان بدید که با واحد پول خودش برای مسافران خارجی اتاق هتل رزرو کنه؟ بعدشم گفتند که اگه این طرح باعث رضایتمندی مسافران خارجی بشه، این طرح رو اجرا می کنند!

حالا میخواستم بگم که برادر بزرگوار، اولاً که شما یک کشوری رو نام ببرید که اینقدر ثروتمنده که دارای ذخائر گازی اول دنیا هست اما رتبش در میان رضایت مندی گردشگران خارجی از هتل هاشون، رتبه 83 از 87 باشه؟! قطعاً نیست! ببخشید که این مثال رو میزنم، میگن به شتر گفتند که چرا گردنت کجه؟ گفت کجام راسته؟! حالا کجای کار کشور ما درسته که فقط مونده بود تطبیق دریافت نرخ کرایه اتاق هتل ها با ارز تا بشه مثل همه دنیا؟ آیا خدماتی هم که در هتل هامون میدیم که متأسفانه مانند چندین سال پیشه، خسارت اونا رو هم حساب کردید که از حساب گردشگر خارجی کم کنید؟ حساب کردید که چرا هتل هوشمند ندارید؟ حساب کردید که چرا حداکثر خدمات هوشمند هتل های ما خلاصه شده فقط در رزرو اینترنتی یا پرداخت الکترونیکی و نهایتا یه اینترنت آب باریکه ، اینها رو هم لطفا با استاندارهای روز جهانی مقایسه کنید بعداً به فکر همسان سازی نرخ ها باشید. 

ثانیاً فکر کردید که بیش از 51 درصد تخت های کل هتل های کشور فقط در مشهده و این تصمیم نابخردانه شما قطعاً باعث میشه که زیارت امام رضا علیه السلام که در حقیقت حج فقرای زوار غیر ایرانی شیعه و مسلمان خصوصا از کشورهای کم برخوردار مانند عراق و پاکستان و افغانستان و ... هست، یه جورایی تعطیل بشه یا به شدت از اقبال زوار خارجی کم بشه یا مثل زوار داخلی، باز باب خانه های مسکونی مردم به روی زوار خارجی باز بشه و صنعت هتل در مشهد ضرر هنگفتی کنه و باز مثل آقای قانعی هر از چندگاهی مجبور به سر دادن ندای وا اسلاما بشید که ای وای... خانه های استیجاری و اقامت گاه های ارزان استان ها در مشهد شده بلای جان هتل ها و هتلداران ضرر کردند و قس علی هذا؟ خصوصاً حالا که ضریب اقامت مسافران داخلی و خارجی در هتل ها در ایران و خصوصا در مشهد، همینطوریش بسیار پایین هست دیگه و نیازی به یک شک دیگه نداره تا خط حیاتش افقی افقی بشه! 

ثالثاً چرا شما و جناب آقای قانعی بزرگوار مشهد خودمون همش به فکر انداختن توپ در زمین دیگران اعم از دولت و مردم و خانه های استیجاری و اقامتگاه های استانی و... هستید و هیچ موقع نمیشه که این همه جوالدوز به دیگران می زنید به بار هم یه سوزنکی هم به خودتون بزنید! چرا همش چشم کور خود و چشم بینای مردم؟ چرا از خودتون نمی پرسید که رتبه جلب رضایت گردشگران خارجی از هتل های ما ایرانیها چرا باید ته صف باشه؟! نه که آمریکایی ها و فرانسوی ها و آلمانی ها اول باشند، بلکه پرسیدید که همین روسهای همسایه شمالی چکار کردند که در این صف، اولند و چرا مدیریت صنعت هتلداری و خدماتش در ایران اینقدر ضعیفه و دانش و مهارت و خدمات مالکان هتل ها چرا منطبق با استانداردهای روز دنیا به روز نمیشه؟ 

این که چرا مدیران ارشد هتل ها و پرسنل خدماتی اونا، به صورت دوره ای آموزش های منظم مهارت افزایی نمی بینند؟ اینکه چرا خلاقیت و انعطاف قابل توجهی از سوی هتلداران برای برگزاری تورهای فصلی و جذاب و گروهی و منظم و از قبل تعیین شده دیده نمیشه و همه منتظرند تا یه مسافر اعم از خارجی و داخلی وارد هتلشون بشه بعد خدمات بدهند! پس تکلیف صنعت بازاریابی و تبلیغات چی میشه؟ 

یا این که چرا برای هتل های در دست احداث تمام هوشمند ساخته نمیشه یا چرا هتل های ساخته شده به سمت هوشمند شدن پیش نمیرن؟ یا لااقل این که چرا  وضعیت و کیفیت و کمیت ارائه خدمات اینترنتی در بسیاری از رستوران ها و حتی کافی شاپ های شهر، بسیار بهتر و مطلوبتر و به روزتر هست از هتل های ما حتی پنج ستاره هاش؟ 

این که چرا در کنار صنعت و حرفه هتل داری، نه دولت و نه سازمان گردشگری کشور و نه صنف هتلداران و نه خود هتلداران، هیچ کس به فکر فعال سازی و رونق صنعت تفریحات و سرگرمی حلال که از صنایع و رشته های مکمل و جانبی در بحث تورهای گردشگری و هتلینگ هست توجه کافی نمی کنه و فقط یاد گرفتیم که همش به مردم و زوار خارجی و گردشگران غیر ایرانی بیگیم که بیایید در هتل مامون ساکن بشید و دیگه تمام... ما هیچ خدماتی جز غذا و نهایتاً استخر و اینترنت و خشکشویی و ترانسفر به فرودگاه نداریم که به شما بدیم، اما لطفا ده روز هم در شهر ما بمانید! مگه میشه همچین چیزی؟

آیا بهتر نیست به جای فقط بررسی قیمت ها و دونرخی شدن نرخ ها، کمی هم به مبانی امروزی مدیریت تغییر و الزامات خلاقانه استمرار حیات اقتصادی هتل ها و مؤلفه های رشد و توسعه بومی این صنعت و حرفه کارآفرین در ایران اونم مبتنی بر سبک زندگی ایرانی و اسلامی این دیار فکر کنید؟ 

مثلاً چه اشکالی داره هتل داران سنت شکنی کنند و مثل همه جای دنیا، این بار به جای مسافر، هتل ها به مناطق سرسبز و حتی روستاهای آباد و خرم و یا دارای جاذبه های قوی گردشگری و توریستی و جغرافیایی و تاریخی و تمدنی اونم در سرتاسر طبیعت چهار فصل ایران برند؟ ضمناً این کارها هم در تمام کشورهای دنیا انجام میشه و فقط محاسبه قیمت با نرخ ارز نیست!!! چرا یک بار به سراغ این ایده ها که باعث جذب و تشویق گردشگر خارجی میشه، نمیرید؟

خلاصه این که این راه تکریم زوار خارجی امام رضا ع نیست! والسلام 
ادامه مطلب ...